Okiem eksperta na finanse osobiste
Okiem eksperta na finanse osobiste

Wyprzedażowe szaleństwo: kiedy możesz zwrócić przeceniony towar?

Powrót do domu z nieplanowanymi zakupami? Sukienka uśmiechająca się do Ciebie z wystawy? Zapewne niejednokrotnie zdarzyło Ci się wpaść w wir wyprzedaży. A co, jeśli po ponownej przymiarce uświadamiasz sobie, że nie potrzebujesz kupionego towaru? Sprawdź, kiedy możesz zwrócić przeceniony towar!
Wyprzedażowe szaleństwo: kiedy możesz zwrócić przeceniony towar?

Ogromnych napisów SALE trudno jest nie zauważyć. Księgarnie, sklepy elektroniczne, wnętrzarskie, sportowe i odzieżowe organizują wyprzedaże kilka razy w roku. Największe szaleństwo i obniżki sięgające nawet 70 proc. i mają miejsce właśnie na przełomie grudnia i stycznia, a pozostałości są wyprzedawane przez kilka kolejnych tygodni.

Z badania dotyczącego zakupów promocyjnych, przeprowadzonego przez firmę doradczą KPMG, wynika, że co trzeci ankietowany zadeklarował, że na tegorocznych wyprzedażach wyda 300 zł. Często jednak tego typu zakupy bywają nieprzemyślane, a co za tym idzie ‒ po kilku głębszych namysłach jedyne czego pragniesz, to zwrócić przeceniony towar do sklepu. Czy jest to możliwe?

Kiedy możesz zareklamować towar?

Reklamacja ma miejsce wtedy, gdy towar, który zakupiono jest wadliwy. Nieważne, czy został nabyty na wyprzedaży, czy nie. Wada fizyczna oznacza, że kupiona przez Ciebie rzecz jest niezgodna z umową, np. toster, który spalił się po pierwszym użyciu (mimo że używany był zgodnie z instrukcją!), od nowych kozaków odpadł obcas, suszarka nie działa, do smartfona nie została dołączona ładowarka, która powinna być w opakowaniu, czy aparat fotograficzny do robienia zdjęć pod wodą przestał działać po zanurzeniu go w umywalce.

W takich sytuacjach możesz złożyć reklamację i wybrać jedną z trzech dostępnych opcji:

  • wymiana towaru na nowy,
  • żądanie naprawy,
  • zwrot całości lub części gotówki, jeśli sprzedawca nie jest w stanie zrekompensować szkody ze względu na występującą wadę.

Jak zareklamować towar?

Reklamację należy złożyć u sprzedawcy lub jeśli do przedmiotu została dołączona karta gwarancyjna, u gwaranta, czyli np. w serwisie. Wybór należy do Ciebie, lecz udasz się zapewne tam, gdzie będzie najbliżej.

Podstawą reklamacji towaru jest dowód zakupu, dlatego warto przechowywać wszelkie paragony i faktury, niekoniecznie w wersji papierowej, a elektronicznej.

Towar możesz zareklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu. Jeśli jednak stwierdzisz wadę fabryczną, to musisz wówczas zgłosić to maksymalnie do dwóch miesięcy. Sprzedawca zaś ma 14 dni kalendarzowych na rozpatrzenie Twojej reklamacji. Z doświadczenia jednak wiemy, że termin ten jest mało realny…

Kiedy możesz zwrócić towar?

Jeśli planujesz zwrócić do sklepu kupioną w pośpiechu sukienkę, robota kuchennego czy siedemdziesiątą parę butów, możesz się trochę rozczarować. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie on zwracany przez Ciebie przedmiot, czy odeśle Cię z nim do domu. Sprzedawca zazwyczaj informuje o tym przy kasie.

Przypomnij sobie, czy nie słyszałeś od ekspedientki, że zwrot gotówki tylko na kartę podarunkową, zwrotu możesz dokonać w ciągu siedmiu/ czternastu/ trzydziestu dni lub po prostu, że zwroty nie będą przyjmowane. Zwroty gotówki za zakupiony towar są akceptowane m.in. w takich sklepach jak H&M, Zara, Reserved, Lidl, Saturn – pieniądze otrzymasz od nich od razu (jeśli płacono kartą, zwrot przyjdzie w ciągu kilku kolejnych dni). Wiem, bo sama to wypróbowałam!

Zwroty towaru zakupionego online

ekran z otwartą stroną sklepu odzieżowego

Nieco prościej wygląda sprawa w przypadku towaru zakupionego online. Zarówno produkty przecenione, jak i te kupione za całość wartości możesz zwrócić w stanie nienaruszonym i nieużywanym. Ustawa o prawach konsumenta gwarantuje klientom możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Możesz odstąpić od umowy sprzedaży na odległość bez podawania przyczyny.

Co jest ważne?

1. Poinformuj sprzedawcę o odstąpieniu od umowy.

2. Odeślij zakupiony towar (poproś o zwrot kosztu przesyłki, lecz sklepy coraz częściej decydują się na pokrycie kosztów kuriera!).

3. Zakupiony przez Ciebie towar nie może mieć śladów użytkowania. Musi trafić do sprzedawcy w takim stanie, w jakim został kupiony.

Jakich przedmiotów kupionych online nie można zwracać?

Nie każde zakupy możesz jednak oddać do sklepu internetowego. Do przedmiotów, których nie możesz zwrócić, należą m.in. produkty spersonalizowane, wykonane na specjalne zamówienie, otwarte i przetestowane kosmetyki, leki, programy komputerowe, czasopisma czy gazety. Przed dokonaniem transakcji zakupu w danym sklepie online zapoznaj się z jego regulaminem. Każdy e-sklep musi mieć zamieszczony na swojej stronie internetowej regulamin, w którym będą również jasno określone zasady zwrotu towaru.

Zasady mądrego kupowania podczas wyprzedaży

  1. Porównaj ceny towarów w kilku sklepach. Może się okazać, że konkurencja przygotowała o wiele lepsze oferty!
  2. Nie kupuj niepotrzebnych rzeczy.
  3. Zapoznaj się z regulaminem sklepu online lub zapytaj ekspedientkę o zasady zwrotów w sklepie stacjonarnym.
  4. Zachowaj paragon lub inny dowód zakupu! Najlepiej zeskanuj go lub zrób zdjęcie, by nie zapodział się i nie wyblakł. Możesz użyć w tym celu aplikacji mobilnej, np. iProof lub Kwitki.
  5. Pamiętaj, że masz aż 2 lata na zgłoszenie reklamacji!
  6. W przypadku nierozwiązania sprawy ze sprzedawcą zgłoś się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

A czy Ty jesteś zwolennikiem robienia zakupów w sklepach stacjonarnych czy online? Zdarzyło Ci się mieć problem z reklamacją, zwrotem lub wymianą produktu? Opowiedz mi o tym w komentarzu!

Czy ten artykuł był pomocny?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *