1. Co to jest konto osobiste?

    Konto osobiste, inaczej rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, w skrócie ROR, to rachunek bieżący dla osób fizycznych. Służy do bezgotówkowego przechowywania bieżących środków i rozporządzania nimi. Bank zwykle dołącza do niego kartę debetową.

  2. Na co zwracać uwagę przy wyborze konta osobistego?

    Pamiętaj, że konta nie wybiera się raz na całe życie – monitoruj rynek kont osobistych, zaglądaj do naszych analiz, a gdy pojawi się lepsza oferta, to po prostu zmień konto. Szukając rachunku, zwróć uwagę na koszty prowadzenia konta, obsługi kart płatniczych, koszty przelewów i wypłat z bankomatów. Sprawdź, jakie bank oferuje możliwości dostępu do konta osobistego. Czy bank dysponuje wpłatomatami? Jak wygląda kwestia płatności zbliżeniowych? Czy bank oferuje aplikacje na urządzenia mobilne, które umożliwiają dostęp i korzystanie z konta osobistego? Uwzględnij w procesie podejmowania decyzji dodatkowe usługi, które mogą Ci się przydać, np. cashback i moneyback. Wszystkie te informacje możesz znaleźć w naszej porównywarce kont osobistych.

  3. Jak przenieść konto osobiste z innego banku?

    Zgodnie ze standardami ustalonymi przez Związek Banków Polskich procedura przenoszenia konta osobistego dla Ciebie oznacza jedną wizytę w oddziale banku. Resztę formalności związanych z przeniesieniem usług, dopełnią za Ciebie pracownicy banku. Przeniesienie konta jest bezpłatne.
    Aby przenieść konto osobiste, musisz wypełnić upoważnienie i wniosek o przeniesienie rachunku. Możesz to zrobić podczas składania wniosku o otwarcie konta.

  4. W jakich godzinach odbywają się księgowania sesji przychodzących i wychodzących?

    Każdy bank ustala własne godziny sesji wychodzących i przychodzących w ramach systemu Elixir. Godziny księgowania w poszczególnych bankach możesz sprawdzić w naszym artykule.

  5. Jestem studentem i nie mam jeszcze dochodów. Czy mogę otworzyć konto?

    Tak, aby otworzyć konto w banku nie trzeba osiągać stałych dochodów.

  6. Jak mogę zamknąć konto?

    W większości banków konto można zamknąć na kilka sposób: w oddziale banku, przez internet, listownie lub telefonicznie. O tym, jak to wygląda w poszczególnych bankach przeczytasz w naszych artykułach z serii Jak zamknąć konto w banku?

  7. Czy mogę otworzyć konto osobie niepełnoletniej?

    Tak, większość banków ma w swojej ofercie konta dla młodzieży w wieku od 13 do 18 lat, a także konta dla dzieci poniżej 13 roku życia. W zależności od polityki banku konto młodzieżowe może otworzyć nastolatek za zgodą rodzica i w jego obecności lub sam rodzic. Z ofertą kont dla dzieci i młodzieży możesz zapoznać się w naszej porównywarce.

  8. Czy z konta w złotówkach mogę dokonać przelewu zagranicznego?

    Tak, z konta w złotówkach możesz wykonać przelew zagraniczny zarówno w walucie obcej (w systemie SEPA lub SWIFT), jak i w złotówkach. Po prostu zaznaczasz, że będzie to przelew zagraniczny i wybierasz walutę. By go zlecić, musisz podać: imię i nazwisko odbiorcy, adres, kod BIC (SWIFT) banku i numer IBAN, czyli międzynarodowy numer rachunku.

  9. Co to jest rachunek wspólny?

    To konto prowadzone dla dwóch osób. Każda z nich ma równe prawa do zarządzania rachunkiem i środkami na nim zgromadzonymi.

  10. Co to jest polecenie zapłaty?

    To usługa, która pozwala szybko i wygodnie opłacać rachunki. Usługodawcy co miesiąc przesyłają do Twojego banku informację o kwocie należności, a bank reguluje ją w podanym na fakturze terminie.

  11. Co to jest przelew natychmiastowy?

    Przelew natychmiastowy to funkcja, dzięki której możesz przelać pieniądze na konto w innym banku w kilka minut. Więcej na ten temat możesz przeczytać w naszym tekście o szybkich przelewach.

  12. Co to jest cashback?

    To usługa, dzięki której możesz w trakcie płacenie za zakupy w sklepie pobrać gotówkę. Wystarczy, że poinformujesz sprzedawcę o tym, że chcesz wypłacić dodatkową kwotę w gotówce.

  13. Co to jest moneyback?

    To usługa, dzięki której za transakcje bezgotówkowe bank zwraca Ci określony procent ich wartości, z reguły od 1 do 5 proc.

  14. Co to jest płatność BLIK?

    To usługa, dzięki której możesz płacić w sklepach internetowych i stacjonarnych oraz wypłacać pieniądze z bankomatu bez użycia karty, wystarczy telefon, aplikacja mobilna i sześciocyfrowy kod BLIK.