Profil zaufany – co to jest i jak go założyć?

Jeszcze do niedawna wyrobienie nowego dowodu osobistego, zarejestrowanie działalności, zgłoszenie sprzedaży samochodu i załatwienie wielu innych spraw wiązało się z wizytami w urzędach i oczekiwaniem w długich kolejkach. A wszystko, o zgrozo, w godzinach pracy. Na szczęście dziś można tego uniknąć. Jak? Załatwiając sprawy urzędowe przez internet – z dowolnego miejsca, bez kolejek i co najważniejsze – o dowolnej porze! Nie wierzysz? Załóż profil zaufany.
Co to jest profil zaufany?
Do tej pory, jeśli chcieliśmy złożyć jakiś wniosek w urzędzie, to musieliśmy się tam pojawić, okazać dokument tożsamości i podpisać – tak weryfikowana była nasza tożsamość. Na szczęście to się zmieniło! Pojawił się profil zaufany, a wraz z nim nasza elektroniczna tożsamość. Dzięki niej możemy składać rozmaite wnioski do urzędu online, podpisując je profilem zaufanym.
Profil zaufany to darmowe narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych online. Jak to możliwe? W ramach profilu zaufanego urząd gromadzi dane o nas, obywatelach. Oczywiście te, które wprowadzimy. Informacje są odpowiednio weryfikowane i dzięki temu stajemy się wiarygodni w internetowej rzeczywistości. Profil może założyć każdy, kto ma numer PESEL. Sposobów na to jest kilka, a co najważniejsze: od razu po założeniu można korzystać ze wszystkich udogodnień, które daje to rozwiązanie. Usługa jest bezpłatna. Profil ważny jest trzy lata – po tym czasie można przedłużyć jego ważność na kolejne trzy i tak bez końca.
Wszystkich nieprzekonanych zapewniam, że dane na profilu są odpowiednio zabezpieczone, dlatego nikt — poza nami, właścicielami — nie ma do nich dostępu i nie może ich wykorzystywać.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany możesz założyć przez internet za pomocą bankowości elektronicznej lub w punkcie potwierdzającym.
Zakładanie profilu zaufanego przez internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej – krok po kroku
- Sprawdź, czy Twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię.
- Zaloguj się na swoje konto bankowe.
- Znajdź formularz, za pomocą którego założysz profil zaufany.
- Wypełnij go.
- Wyślij formularz. W ten sposób założysz profil zaufany.
- Potwierdź złożenie wniosku kodem autoryzacyjnym. Na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
- To już wszystko – za każdym razem, gdy zechcesz się zalogować na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez bankowość elektroniczną.
Lista banków, w których można założyć profil zaufany:
|
Zakładanie profilu zaufanego przez internet z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym
- Wejdź na stronę www.pz.gov.pl.
- Wybierz możliwość założenia profilu zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.
- Po złożeniu wniosku online, udaj się do Punktu Potwierdzającego, nie zapomnij wziąć dowodu osobistego. Masz na to 14 dni.
Punkty Potwierdzające – w całej Polsce działa prawie 1 500 takich placówek. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie czy wojewódzkie, a także Ministerstwo Cyfryzacji (MC). |
Co daje profil zaufany?
Profil zaufany to po pierwsze, wygoda, a po drugie, oszczędność czasu, ponieważ wnioski możemy składać 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku, bez wychodzenia z domu, bez stania w kolejkach i z każdego miejsca na świecie. A co najważniejsze, możesz na bieżąco sprawdzać statusy swoich spraw urzędowych online. Przyznasz, że to duża wygoda? To teraz przejdę do najważniejszego, czyli do tego, co tak naprawdę możesz załatwić dzięki profilowi zaufanemu.
Lista spraw urzędowych, które możesz załatwić online:
- otrzymasz zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami lub stwierdzające stan zaległości,
- zgłosisz narodziny dziecka – możesz zgłosić narodziny dziecka przez internet w serwisie ePUAP; na podstawie Twojego zgłoszenia oraz karty urodzenia, urząd stanu cywilnego przygotuje: jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL (jeśli dziecko otrzymało numer PESEL), zaświadczenie o zameldowaniu dziecka (jeśli dziecko zostało zameldowane).
- podpiszesz dokumenty przekazywane online do urzędów,
- wypełnisz obowiązek meldunkowy – możesz się zameldować i wymeldować,
- załatwisz sprawy związane z dowodem osobistym i danymi osobowymi – złożysz wniosek o dowód osobisty dla Ciebie lub Twojego dziecka w serwisie ePUAP, sprawdzisz, czy Twój dowód jest unieważniony w serwisie obywatel.gov.pl, zgłosisz utratę lub zniszczenie dowodu osobistego,
- złożysz wniosek o kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) w razie wyjazdu za granicę,
- złożysz wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy,
- sprawdzisz, ile masz punktów karnych,
- zawiadomisz o sprzedaży samochodu,
- złożysz wniosek o wydanie aktów urodzenia, małżeństwa lub zgonu, co więcej jeżeli za zamówione odpisy będzie konieczna opłata, zrealizujesz ją przez serwis internetowy banku,
- zarejestrujesz się w Urzędzie Pracy,
- dopiszesz się do listy wyborców,
- uzyskasz zaświadczenie o niekaralności,
- złożysz wniosek o Kartę Dużej Rodziny,
- złożysz wniosek o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka, świadczenie rodzicielskie, świadczenia z funduszu alimentacyjnego, zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy, świadczenie pielęgnacyjne,
- zarejestrujesz działalność gospodarczą w serwisie CEIDG,
- zalogujesz się do serwisu PUE ZUS i sprawdzisz, czy pracodawcy odprowadzają Twoje składki.
Mam nadzieję, że udało mi się przekonać Cię do założenia profilu zaufanego. Sama korzystam z niego już od roku – założyłam go, by złożyć wniosek o nowy dowód osobisty i tak już zostało. Uważam, że to duża wygoda i oszczędność czasu. Jedynym minusem jest dla mnie poruszanie się po serwisie – tu jeszcze jest trochę do zrobienia… Ale to naturalne przy tak szeroko zakrojonych projektach. Cyfryzacji mówię tak i Ciebie też do tego zachęcam.
Jeśli będziesz mieć jakieś pytanie, to pisz śmiało w komentarzu!