Okiem eksperta
Okiem eksperta

15 sposobów na oszczędzanie na jedzeniu

Oszczędzanie na jedzeniu nie musi wiązać się z ograniczeniem posiłków. Wystarczy dobrze zaplanować jadłospis i zakupy. Na ograniczenie wydatków jest jeszcze kilka różnych sposobów. Jakich? Przeczytaj poniżej.
15 sposobów na oszczędzanie na jedzeniu

Jak mądrze oszczędzać na jedzeniu?

Planuj posiłki i twórz na tej podstawie listę zakupów

To najważniejszy punkt dotyczący oszczędzania na jedzeniu. Dlaczego? Jeśli do tej pory chodzisz na zakupy bez listy, to na pewno często w Twoim koszyku lądują rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujesz.

Skutek: ekonomiści obliczyli, że robiąc zakupy spontanicznie, wydasz o 25 proc. więcej. Jeśli przed zakupami sprawdzisz, co masz w domu, przygotujesz jadłospis na najbliższe dni i ustalisz, co jeszcze musisz dokupić, to zrobisz zakupy sprawniej, nie ulegniesz pokusom i wydasz mniej, a jedzenie, które kupisz, na pewno się nie zmarnuje.

Jeśli jesteś fanem technologii, to do planowania zakupów wypróbuj aplikację Listonic.

Rób większe zakupy raz w tygodniu

Zaoszczędzisz dużo czasu (a czas to pieniądz), nie dopuścisz do sytuacji, w której nie będziesz miał co zjeść albo będziesz robić zakupy na głodnego, nie zmarnujesz jedzenia, a przede wszystkim oszczędzisz pieniądze. Kupując raz w tygodniu, nie robisz tego impulsywnie. Sięgasz tylko po to, czego potrzebujesz do przygotowania zaplanowanych posiłków. W tygodniu możesz jedynie uzupełnić swoje zapasy o świeże pieczywo.

Zabieraj na zakupy własne torby

W 2015 r. wprowadzono przepisy, na podstawie których sklepy muszą pobierać opłatę za popularne foliówki. Za niektóre trzeba zapłacić nawet 80 gr, co po roku może dać niezłą sumę. Co więcej, jeśli weźmiesz na zakupy płócienną torbę, zyska na tym nie tylko Twój portfel, lecz także środowisko.

Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

Marketerzy wiedzą, jak działać na Twoje zmysły: zapach świeżego pieczywa wzmaga głód, na linii wzroku zawsze stoją najdroższe produkty, a przekąski przy kasach zachęcają do nadmiernego konsumpcjonizmu. Jeśli wybierasz się na zakupy z pustym brzuchem, to na pewno coś skusi Cię do kupienia większej liczby produktów niż planujesz.

Ustal miesięczny budżet na jedzenie

Tu chyba komentarz jest zbędny. Ustalenie górnego limitu wydatków, nie tylko na jedzenie, zawsze pomaga utrzymać wydatki w ryzach.

Na stole leżą planer oraz długopis

Patrz na cenę za kilogram

Ceny jednostkowe nie odzwierciedlają prawdziwych cen produktów. Niestety, zdarza się, że wielopaki wcale nie są tak korzystne cenowo. Dlatego, jeśli chcesz oszczędzić na jedzeniu, zamiast sugerować się ceną za opakowanie, sprawdź cenę za kilogram.

Trzymaj łatwo psujące się produkty w widocznym miejscu w lodówce/ szafce

Często kupujesz produkty, wrzucasz je do szafki lub szuflady w lodówce i… o nich zapominasz, a potem musisz je wyrzucić?  Najlepiej układaj produkty zawsze w podobny sposób, będzie Ci je po prostu łatwiej znaleźć, a raz w tygodniu – przed zrobieniem listy zakupów – zrób szybki przegląd lodówki/ szafki! Z pewnością Twoja lista będzie o połowę mniejsza, dzięki czemu oszczędzisz na wydatkach na jedzenie.

Korzystaj z kooperatyw spożywczych

Może korzystanie z kooperatyw nie przyniesie oszczędności od razu, bo niektóre produkty na pewno będą droższe niż w dyskontach, ale będą smaczniejsze i zdrowsze, a to przełoży się na oszczędności w aptece.

Szukaj sezonowych produktów

Sprawdź, jakie owoce i warzywa królują w danym miesiącu i spróbuj wykorzystać je w swojej kuchni. Jeżeli chcesz oszczędzić na jedzeniu, w październiku kupuj jabłka, a w czerwcu truskawki.

market warzywny

Rób przetwory z sezonowych owoców i warzyw

Kupując sezonowe warzywa i owoce, kupujesz to, co najzdrowsze, najsmaczniejsze i najtańsze. Jeśli kupisz więcej wtedy, kiedy cena jest już niższa, i zrobisz przetwory, np. dżemy, soki czy po prostu mrożonki, to zaoszczędzisz na produktach sklepowych. A te nie dość, że droższe, to jeszcze nie tak zdrowe.

Wykorzystuj resztki!

W Polsce co roku marnuje się 9 milionów ton żywności, w całej Unii Europejskiej aż 88 milionów ton. Oznacza to, że pojedyncza osoba wyrzuca do kosza w ciągu roku prawie 175 kilogramów jedzenia. Jak się to przekłada na budżet? Statystyczny Polak wyrzuca do kosza co miesiąc 50 zł. Jak temu przeciwdziałać? Najlepiej kupować tyle, ile się zje. Niestety, mimo starań czasami zostają jakieś nadprogramowe produkty w lodówce.

To, co Ci zostaje, powinno się odpowiednio przechować i w ciągu kilku dni wykorzystać. Z czerstwego pieczywa można zrobić grzanki lub bułkę tartą, kawałki warzyw, serów i wędlin możesz wykorzystać do zapiekanki, a z pozostałych owoców zrobić koktajl.

Nie przywiązuj się do marek – czytaj składy i porównuj ceny!

Pewnie nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że często sięgasz po jakichś produkt nie dlatego, że jest najtańszy albo ma najlepszy skład, lecz dlatego że kupowała go Twoja mama, babcia bądź przyjaciółka. Aby oszczędzać na jedzeniu, warto porównywać składy i szukać produktów, które oferują dobrą jakość w przystępnej cenie, zamiast przywiązywać się do marki!

Nie kupuj półproduktów i gotowych produktów

Kostki rosołowe, chipsy, dania instant czy fiksy do makaronu są po pierwsze niezdrowe – zawierają dużo ulepszaczy  – a po drugie są drogie. Na przykład sos wykonany z pomidorów w puszce z dodatkiem przypraw będzie kosztował połowę tego, co fix do spaghetti napoletana. Jeśli zrezygnujesz z przetworzonej żywności, zyska na tym nie tylko Twój portfel, lecz także organizm – będzie zdrowszy i bardziej energiczny.

półka w sklepie z napojami

Nie kupuj soków i napojów gazowanych

Uwielbiasz pić soki i napoje gazowane? Mała butelka soku to średnio koszt ponad 3 złotych, napój gazowany to kolejne 3 złote – kupowanie tych produktów codziennie uszczupli Twój miesięczny budżet o 180 złotych, a ciało wzbogaci o konserwanty i nadprogramowy cukier. Jeśli chcesz zaoszczędzić na jedzeniu i wzmocnić zdrowie – spróbuj przerzucić się na wodę.

Samodzielnie przyrządzaj jedzenie do pracy

Kanapka na drugie śniadanie, obiad, a czasami jeszcze deser i kawa? Ile dziennie wydajesz na jedzenie w pracy? Prawdopodobnie jest to minimum 20 zł! A do tego nie zawsze jesz to, na co masz ochotę. Jeśli będziesz przygotowywać posiłki w domu, to będziesz jeść to, co lubisz, za dużo mniej!

Oszczędzanie na jedzeniu nie jest proste, ale warto wypróbować choć kilka z powyższych porad, by naprawić domowy budżet. Jeżeli te rozwiązania wydają Ci się zbyt trudne, sprawdź inne sposoby na oszczędzanie. Być może, któreś z nich pomogą Ci w ograniczeniu wydatków.

Czy ten artykuł był pomocny?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *