Okiem eksperta na finanse osobiste
Okiem eksperta na finanse osobiste

Terminal płatniczy – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Coraz częściej, wybierając się na zakupy, nie zabierasz ze sobą portfela? I słusznie! Obecnie w większości sklepów możesz płacić za pomocą telefonu, zegarka czy karty płatniczej. Sprawdź wszystko, co powinieneś wiedzieć o terminalu płatniczym. Zapraszam do lektury.
Terminal płatniczy – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Płatności gotówkowe powoli odchodzą do lamusa. Już 20% Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, a 33% osób przed 26 rokiem życia korzysta tylko z elektronicznych form rozliczania. Tak wyglądają wyniki badania przeprowadzonego przez instytut IBRIS dla Polskiego Standardu Płatności. Dlatego ważne jest, by w coraz większej liczbie miejsc była dostępna usługa płatności bezgotówkowej.

Jak płacić bezgotówkowo?

W sklepach stacjonarnych możesz płacić bezgotówkowo na kilka sposobów – za pomocą karty, smartfona (usługa Apple Pay oraz Google Pay), kodu BLIK czy smartwatcha (np. Garmin Pay). Do wykonania tych płatności niezbędny będzie terminal płatniczy. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje na jego temat.

Co to jest terminal płatniczy?

Terminal płatniczy, inaczej terminal POS (ang. point of sale – punkt handlowy), to małe urządzenie, które możesz spotkać w stacjonarnych punktach handlowo-usługowych, sklepach, supermarketach, restauracjach czy firmach przewoźniczych. Pośredniczy on w dokonywaniu płatności bezgotówkowych, gdy płacisz za swoje zakupy kartą płatniczą, elektronicznie czy BLIK-iem. Pierwsze terminale POS pojawiły się już pod koniec lat 70. XX wieku w USA. Skorzystanie z nich wiązało się z odczytem kart za pomocą paska magnetycznego. Dziś terminale są wyposażone w klawiaturę do wpisywania numeru PIN lub opcje transakcji zbliżeniowych.

Czy wiesz, że…?
Liczba terminali płatniczych na 1 000 mieszkańców w Polsce osiągnęła już średni europejski poziom i wynosi ok. 23 sztuki! Z końcem 2017 roku w Polsce funkcjonowało łącznie 624,6 tys. terminali POS – takie dane ujawnił Narodowy Bank Polski.

Jak działa terminal płatniczy?

Podczas dokonywania płatności za usługę lub towar możesz wybrać opcję płatności kartą. Wówczas zostaniesz poproszony o zbliżenie karty/ smartfona/ smartwatcha do ekranu terminala lub wsunięcie karty do terminala (jeśli nie korzystasz z opcji PayPass). Uwaga! Nie podawaj karty sprzedawcy – to Twoja własność i tylko Ty możesz z niej korzystać! Następnie będziesz musiał podać PIN (jeśli kwota transakcji wyniesie więcej niż 50 zł). Wówczas terminal nawiąże połączenia z Twoim bankiem za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego. Jeśli masz na koncie odpowiednią kwotę, to transakcja będzie prawidłowa, w innym przypadku zostanie ona odrzucona.  
Terminal drukuje potwierdzenie dokonania transakcji dla klienta i kopię dla sprzedawcy.

Dlaczego Twoja transakcja została odrzucona?

Dlaczego Twoja transakcja kartą została odrzucona?
Komunikat na terminaluPrzyczyna odrzucenia transakcji
Odmowa realizacji transakcji
Na Twojej karcie (koncie) nie było wystarczającej ilości pieniędzy.
Przekroczyłeś dzienny limit płatności bezgotówkowych.
Wyczerpałeś limit środków na karcie kredytowej.
Płatność kartą odrzucona
Twój bank odrzucił użytą przez Ciebie kartę.
Nastąpił błąd w połączeniu z bankiem, co uniemożliwiło autoryzację transakcji.
Twoja karta jest nieaktywna.
Twoja karta jest uszkodzona.
Twoja karta straciła ważność.
Błędny kod PINWpisałeś błędny kod PIN.

Jeśli transakcja przebiegnie pomyślnie, to na wydruku z terminala ujrzysz komunikat Proszę obciążyć mój rachunek lub Zweryfikowano kod PIN.

Co możesz zrobić za pomocą terminala płatniczego?

Terminal płatniczy służy głównie do wykonywania płatności bezgotówkowych, ale nie tylko. Sprawdź, jakie czynności możesz wykonać za jego pomocą.

  • Płatności bezgotówkowe – dokonane kartą lub urządzeniem elektronicznym. Transakcje zbliżeniowe (bezstykowe) do kwoty równej 50 zł nie muszą być potwierdzane PIN-em. Płatności powyżej tej kwoty muszą zostać zweryfikowane kodem PIN.
  • Cashback – usługa ta umożliwia wypłatę gotówki z niektórych punktów handlowo-usługowych podczas robienia zakupów. Przykładowo, robiąc zakupy w sieci sklepów Żabka, możesz przy okazji wypłacić środki – już od 1 grosza!
  • Doładowanie telefonu – możesz doładować swój telefon, wybierając odpowiednią kwotę doładowania i płacąc za pomocą karty płatniczej.
  • Opłata rachunków – wystarczy, że masz przy sobie fakturę za prąd czy gaz, a sprzedawca wprowadzi do terminala niezbędne informacje i połączy się z centrum rozliczeniowym. Po dokonaniu transakcji otrzymasz potwierdzenie zapłaty rachunku.
  • DCC – możliwość dokonywania płatności w walucie, w której została wydana karta. Taka opcja świetnie sprawdzi się w miejscach, w których przebywają obcokrajowcy (np. hotele, lotnisko, restauracje, atrakcje turystyczne, taxi).

Od jakiej kwoty możesz płacić kartą?

Zapewne spotkałeś się ze stwierdzeniem sprzedawcy, że możesz zapłacić kartą tylko powyżej jakiejś kwoty, np. 20 zł. Takie działania są niezgodne z przepisami. Jedynym wyjątkiem jest wcześniejsze poinformowanie klientów o limitach kwotowych zakupów bez względu na sposób płatności. W danym sklepie musiałaby wówczas widnieć np. kartka z informacją, że poniżej 20 zł nie możesz tutaj zrobić zakupów. Limity transakcji bezgotówkowych są ustalane przez organizacje płatnicze (np. Visa czy Mastercard), a nie przez sprzedawców! Organizacje te nie określają minimalnej kwoty transakcji, co oznacza, że kartą możesz zapłacić nawet za butelkę wody czy paczkę zapałek, jeśli w danym punkcie handlowym jest dostępny terminal płatniczy.

Nowelizacja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego Payment Services Directive reguluje, że sprzedawcy mają obowiązek akceptowania płatności bezgotówkowych na dowolną kwotę transakcji i nie mogą obciążać klientów płacących kartą żadną dodatkową opłatą.

Terminal płatniczy – jaki wybrać?

W Polsce działa kilkanaście spółek, które uwierzytelniają płatności kartami. Do najbardziej popularnych operatorów terminali płatniczych należą:

  1. Bank Pekao SA
  2. Elavon
  3. eCard
  4. eService
  5. First Data Polcard
  6. EVO Payments (REVO)
  7. IT Card
  8. PayTel
  9. Polskie ePłatności
  10. SIX Payment Services

Największym gronem klientów cieszą się firmy eService oraz First Data Polcard, z którymi zapewne możesz się spotkać na co dzień podczas dokonywania płatności kartą.

Na co zwrócić uwagę, wybierając terminal płatniczy?

Jeśli stoisz właśnie przed podjęciem decyzji o tym, jaki terminal wybrać, to warto, byś zapoznał się z kilkoma ważnymi informacjami na ich temat.   

  1. Terminal stacjonarny lub mobilny
    Przede wszystkim zastanów się nad tym, czy potrzebujesz terminala stacjonarnego, czy mobilnego. Urządzenia stacjonarne muszą przez cały czas być zasilane prądem i być połączone z internetem mobilnym lub stacjonarnym. Takie możesz wybrać np., jeśli potrzebujesz go do swojego sklepu stacjonarnego, w którym klient dokonuje płatności przy kasie obsługiwanej przez ekspedientkę lub przy stanowisku samoobsługowym. Terminal mobilny jest zazwyczaj mniejszy i lżejszy, a do tego korzysta z bezprzewodowej sieci Wi-Fi lub internetu mobilnego. Ma on zastosowanie np. w firmach transportowych, restauracjach czy usługach dowozu towaru.
  2. Integracja z kasą fiskalną
    Na rynku dostępne są różne rodzaje terminali – możesz wybrać np. taki, na którym każdorazowo będziesz ręcznie wpisywał na terminalu kwotę transakcji, lub taki, który jest zintegrowany z kasą fiskalną. W tym drugim przypadku należna kwota do zapłaty jest automatycznie przesyłana z kasy fiskalnej do terminala, dzięki czemu sprzedawca nie musi samodzielnie jej wpisywać na klawiaturze urządzenia.
  3. Sposób przyjmowania płatności
    By Twoi klienci mogli korzystać z nowoczesnych form płatności, wybierz terminal, który przyjmuje płatności zbliżeniowe. Dzięki takiej funkcji będziesz mógł przyjmować bezstykowe płatności kartą, telefonem czy zegarkiem, co zdecydowanie skróci czas obsługi i przyspieszy cały proces transakcji. Terminal, który nie obsługuje takiej funkcji, będzie wymagał od klienta umiejscowienia karty płatniczej w urządzeniu i podania kodu PIN – bez względu na wysokość kwoty transakcji lub będzie wyposażony w pasek magnetyczny, co oznacza, że klient będzie musiał przeciągnąć swoją kartę i zautoryzować transakcję podpisem.
  4. Usługi dodatkowe
    Jak już wspomniałam powyżej, terminal może służyć nie tylko do przyjmowania płatności i pośrednictwa w dokonaniu zapłaty. Możesz wybrać urządzenie, które dodatkowo obsługuje funkcję wypłaty środków (Cashback), zapłaty za rachunki, płatność w walutach obcych czy doładowania telefonów. Dzięki temu możesz zyskać szersze grono klientów, które skorzystają z usług dodatkowych.
  5. Koszt terminala płatniczego
    Na koszt terminala płatniczego wpływają takie czynniki, jak:

    • rodzaj urządzenia,
    • forma korzystania (wynajem lub zakup),
    • prowizja od transakcji,
    • miesięczny abonament za użytkowanie,
    • wybór operatora terminala,
    • koszty związane z nabyciem terminala (aktywacja, instalacja),
    • aktualne promocje banku lub możliwość przystąpienia do Programu Polska Bezgotówkowa.

Terminal płatniczy – w jakim banku?

Masz już konto firmowe? Zapoznaj się z ofertą terminali płatniczych w tym banku, w którym prowadzisz rachunek biznesowy – możesz otrzymać atrakcyjne warunki. Pamiętaj jednak, by porównać ją z ofertami innych banków. Wybrane znajdziesz w poniższej tabeli.

Terminale płatnicze – oferty banków
BankFirma obsługująca transakcjeOpłata aktywacyjnaOpłata za dzierżawę (miesięczna)Prowizja od każdej transakcjiCzas księgowania transakcjiUsługi dodatkowe
Alior BankPolskie ePłatności– 0 złod 30 złOd 0,06 zł1 dzień roboczy (na Rachunek Partner)– integracja z kasą fiskalną
BGŻ BNP ParibasElavon–  0 zł (maks. 3 terminale)– 0 zł przez pierwsze 6 miesięcy przy umowie na 2 lata,

– 0 zł przez pierwsze 12 miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.

Później:- terminal stacjonarny:

35-45 zł (umowa na 36 miesięcy),

41-48 zł (umowa na 24 miesiące);

– terminal przenośny 52-55 zł.

– 0,69% + 0,05 zł (Visa, Mastercard, Maestro),

– 3,50% (Diners Club, Amex, JCB).

1 dzień roboczy– integracja z kasą fiskalną,

– DCC,

-cashback,

– logo na wydrukach,

– doładowania telefonów,

– raportowanie online.

BOŚ BankFirst Data Polska– 0 zł – przez pierwsze 12 miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa,

– 99 zł – przy umowie na 12 miesięcy poza Programem,

– 249 zł – przy umowie na okres krótszy niż rok,

– 0 zł – umowa na 24 i 36 miesięcy.

– umowa na rok: stacjonarny 49 zł, przenośny 69 zł,

– umowa na dwa lata:

stacjonarny 45 zł, przenośny 49 zł,

– umowa na 3 lata: pół roku za 1 zł, stacjonarny 45 zł, przenośny 49 zł.

– umowa na rok: 0,65% + 0,01 zł,

– umowa na 24 lub 36 miesięcy: 0,65%.

1 dzień roboczy
Credit AgricoleElavon– 0 zł– umowa na 24 miesiące: 1 zł przez pierwsze 3 miesiące, później od 20 zł,

– umowa na 36 miesięcy: 1 zł przez pierwsze 6 miesięcy, później od 20 zł.

– obrót kartowy do 80 000 zł rocznie: 0,66% + 0,05 zł (umowa na 24 miesiące),

0,64% + 0,05 zł (umowa na 36 miesięcy),

– obrót kartowy 80 000 – 200 000 zł rocznie:

0,61% + 0,05 zł (umowa na 24 miesiące),

0,59% + 0,05 zł (umowa na 36 miesięcy).

1 dzień roboczy– integracja z kasą fiskalną
Getin Noble BankFirst Data Polska– 0 zł49 zł – umowa na 24 lub 36 miesięcy0,65%1 dzień roboczy
Idea Bank– Planet Pay,

– SumUp,

– Elavon.

Planet Pay: 0 zł,

SumUp: 299 zł,

Elavon: 0 zł.

Planet Pay:- 0 zł – przez pierwsze 12 miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.

SumUp:- 0 zł – brak umowy.

Elavon: 0 zł przez 4 miesiące, później od 40 zł.

– Planet Pay: 0,59 % + 0,09 zł (Visa i Mastercard),

– SumUp: 1,49% (0% od pierwszych transakcji na kwotę 2 000 zł),

– Elavon: 0,69% + 0,05 zł (visa i Mastercard).

od 1 dnia roboczego (dla posiadaczy rachunku w Idea Banku)– całodobowe wsparcie techniczne,

– logo na wydrukach z terminala,

– DCC,

– cashback,

– doładowania telefonów,

-iMerchantConnect

– aplikacja umożliwiająca stały podgląd dziennych i miesięcznych zestawień transakcji oraz statusów reklamacji.

ING Bank ŚląskiSamodzielny wybór– 0 zł– 0 zł – przez pierwsze 12 miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkwota + dodatkowe 2 miesiące od ING.

Poza Programem Polska Bezgotówkowa:- 40 zł.

– 0 zł do 100 000 zł obrotu przez pierwsze 12 miesięcy + do 20 000 zł w 13 i 14 miesiącu (Visa i Mastercard),

– 0 zł za transakcje BLIK przez 14 miesięcy.Poza Programem Polska Bezgotówkowa:

– 0,59% + 0,10 zł (Visa i Mastercard),

– 0,22% (BLIK).

1 dzień roboczy– integracja z kasą fiskalną,

– cashback,

– ING POS

– system, w którym widzisz wszystkie transakcje na Twoich terminalach – zaraz po ich wykonaniu.

mBank– Planet Pay,

– SumUp.

– 0złPlanet Pay:- 0 zł za terminal do 24 miesięcy, później 36 zł.

+ zwrot kwoty abonamentu za pierwszy terminal przez kolejne 6 miesięcy, dla nowych klientów firmowych mBanku

SumUp:- 0 zł za terminal na własność

– 0 % do 100 000 zł transakcji kartami w ciągu pierwszego roku

Planet Pay:

– 0,59% + 0,05 zł (Visa i Mastercard po 12 miesiącach),

– 0,39% (BLIK).

SumUp:- 1,49% (biorąc udział w Programie Polska Bezgotówkowa, opłaty zostaną naliczane dopiero po pierwszym roku).

1 dzień roboczy– integracja z kasą fiskalną,

– cashback,

– całodobowe wsparcie techniczne,

– logo na wydrukach z terminala,

– DCC,- doładowanie telefonów.

Bank PekaoPekao S.A.– 0 zł– 0 zł – przez pierwsze 12 miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa + dodatkowe 6 miesięcy od Pekao. Jeżeli korzystasz już z terminala płatniczego, możesz przenieść jego obsługę do Banku Pekao SA i skorzystać z oferty obniżonej opłaty za dzierżawę w wysokości 1 zł na okres 12 miesięcy.– 0% przez 12 miesięcy do kwoty 100 000 zł na jednym terminalu,

– 0% dla kart Diners Club i transakcji BLIK przez 12 miesięcy,

1 dzień roboczy– wydruk logo,

– serwis i szkolenie personelu

PKO Bank PolskieService– 0 zł– 0 zł – przez pierwsze 12 miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.Koszt najmu terminala poza Programem i po upływie 12 miesięcy:

– 39 zł – terminal stacjonarny,

– 49 zł – terminal przenośny,

– 0 zł – terminal Smart D220.

Przez pierwszy rok w ramach Programu Polska Bezgotówkowa:

– 0% (Visa, Mastercard, Diners Club, JCB, UPI, BLIK).Poza Programem i po upływie 12 miesięcy:

– 0,69% (Visa),

– 0,79% (Mastercard),

– 3,2% (Diners Club),

– 0,99% (JCB, UPI),

– 0,29% (BLIK),

– 0% (karty zagraniczne z funkcją DCC) lub 1% (karty zagraniczne bez tej funkcji).

1 dzień roboczy– integracja z kasą fiskalną,

– cashback,

– całodobowe wsparcie techniczne,

– logo na wydrukach z terminala,

– DCC,

– doładowanie telefonów.

Program Polska Bezgotówkowa

Jeśli zapoznałeś się z powyższą tabelą, zapewne zastanowiło Cię, czym jest Program Polska Bezgotówkowa. Jest to wspólna inicjatywa Związku Banków Polskich, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Mastercard i Visa. Głównym założeniem Programu jest rozpowszechnienie płatności bezgotówkowych. W tym celu przedsiębiorcy mogą skorzystać z darmowego terminala płatniczego i nic nie płacić za jego użytkowanie przez 12 miesięcy od momentu jego zainstalowania.

Jeśli chcesz skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa, to musisz spełnić kilka warunków. Skorzystaj z darmowego terminala, jeśli:

  • jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą,
  • w ciągu ostatniego roku nie przyjmowałeś w swoim biznesie płatności bezgotówkowych,
  • Twoja sieć handlowo-usługowa nie obejmuje więcej niż 5 placówek,
  • podpiszesz umowę na min. 12 miesięcy,
  • chcesz otrzymać maksymalnie 3 terminale.

Nie poniesiesz żadnych kosztów związanych z uczestnictwem przez 12 pierwszych miesięcy lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 000 zł na terminalu płatniczym. Po tym okresie zostaną naliczone opłaty zgodne z umową podpisaną przez Ciebie z agentem rozliczeniowym.

Jak odebrać terminal płatniczy za darmo i bez abonamentu?

  1. Wybierz dostawcę terminala na stronie polskabezgotowkowa.pl:
    • Alior Bank,
    • Bank BPS i banki zrzeszone,
    • Bank Pekao SA,
    • Bank Pocztowy,
    • BGŻ BNP Paribas,
    • Credit Agricole,
    • eCard SA,
    • eService,
    • Elavon,
    • EVO Payments International,
    • First Data Polcard,
    • ING Bank Śląski,
    • mBanku,
    • Nest Bank,
    • PayTel SA,
    • PKO Bank Polski,
    • PaySquare a Worldline Company,
    • PayTel,
    • Planet Pay,
    • Polskie ePłatności SA,
    • Santander Bank Polska,
    • Spółdzielcza Grupa Bankowa,
    • SIX Payment Services,
    • SumUp.
  2. Zapoznaj się z wybraną przez siebie ofertą.
  3. Wypełnij formularz.
  4. Poczekaj na kontakt dostawcy terminala.
  5. Wybierz dogodny termin na podpisanie umowy i instalacje urządzenia.

Przez 12 miesięcy ciesz się brakiem opłat za przyjmowanie płatności bezgotówkowych!

Terminal płatniczy – wady i zalety

Wciąż się zastanawiasz, czy terminal płatniczy to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu? Z uwagi na to, że płatności bezgotówkowe są w Polsce coraz bardziej popularne, a dodatkowo działa Program Polska Bezgotówkowa, dzięki czemu możesz zgarnąć urządzenie za free, zakup terminala do firmy będzie dobrym wyborem. Przyznam Ci się szczerze, że niejednokrotnie zdarzyło mi się, że musiałam zrezygnować z zakupów w miejscu, w którym nie było możliwość zapłaty kartą. Powód był prosty – rzadko kiedy noszę przy sobie gotówkę! Zapoznaj się z dobrymi i złymi stronami tego rozwiązania i sam zdecyduj, czy jest ono odpowiednie dla Twojej firmy.

Zalety terminala płatniczego:

  1. Możliwość pozyskania nowych klientów.
  2. Możliwość zwiększenia utargu firmy.
  3. Ograniczenie ilości gotówki przetrzymywanej w kasie fiskalnej czy innej skrytce.
  4. Bezpieczeństwo przechowywania środków – brak konieczności zanoszenia dziennego utargu do banku.
  5. Szybkość obsługi klientów.
  6. Łatwość obsługi urządzenia.
  7. Możliwość wprowadzenia dodatkowych usług w firmie (np. doładowanie telefonów, opłata rachunków).
  8. Szeroki wybór dostępnych modeli terminali płatniczych.
  9. Dostęp klienta do dodatkowych środków – w przypadku kart kredytowych, lub limitu w koncie.
  10. Kontrola wydatków.
  11. Zwiększenie prestiżu firmy.

Wady terminala płatniczego:

  1. Koszty związane z obsługą terminala płatniczego.
  2. Przyzwyczajenie do płatności bezgotówkowych – a wciąż w wielu miejscach nie ma jeszcze takiej możliwości.
  3. Możliwość awarii lub odrzucenia transakcji.

Czy w Twojej firmie można płacić bezgotówkowo? Na jaki terminal się zdecydowałeś? Jeśli masz ciekawe historie związane z terminalem płatniczym, to podziel się nimi w komentarzu.

Czy ten artykuł był pomocny?
  1. Całkowicie zgadzamy się z artykułem.
    Dla osób nieprzekonanych proponujemy bezpłatne przetestowanie przez 12 miesięcy w ramach programu Polska Bezgotówkowa (umowa również na 12 m-cy).

  2. Eservice odwaliło na rynku kawał dobrej roboty i w sumie dzięki bezgotówkowej Polsce terminale są teraz dostępne nawet w małych sklepach. I to lubię, Powiedzmy, że w ten sposób rozwiązano wiele problemów. Też mieliście dosyć szukania drobnych, bo nie mają wydać?

    • Hej, tak – terminale płatnicze to świetne rozwiązanie! Bardzo cieszy mnie fakt, że są one dostępne w coraz większej liczbie sklepów i punktów usługowych. Rzadko noszę przy sobie gotówkę. Mogę płacić kartą za zakupy w zieleniaku, supermarkecie, w biletomacie czy parkomacie. I to z poziomu swojego smartfona… 😉 Pozdrawiam.

  3. Ja podpisałem ostatnio umowę z TopCard i jestem bardzo zadowolony. Pobierają niską marżę od Klientów, więc to jest w porządku. A sam terminal wygląda solidnie i pracownicy są zadowoleni.

  4. Po 10 latach wspólpracy z PeP okazuje się że mamy dwukrotnie wyższe koszty od nowych klientów. Zupełnie jak w tej reklamie ti trititi bez nonsensu.
    Czy nie można kupić terminala i ” podpiąć się” do banku ? Zapłaciłam za terminal w dzierżawie 11000 zł . Bez nonsensu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *